A kezdetek
…igen, az első rezgések…;-) Ha egy Graham Bell nevű amerikai nem tenyerel rá igen jókor, és igen jó erővel a távközlésre, akkor minden másképp alakult volna. Bell úgy gondolta, hogy az emberi fül, (az akkoriban már előrehaladott állapotú elektromos jelenségek felbukkanásával,) lemásolható. Így a hangszórók kezdetleges őse, illetve azoknak lényegi eleme, a membrán kidolgozásra került. Ez aztán igen sikeres „alkatrésznek” bizonyul, ugyanis az Edison féle 1878-as feltalálási dátumú fonográfban is helyet kap; a lesugárzásért felel, miután Edison felismeri az exponenciális tölcsér, hangerősítő hatását, és tölcsérrel erősíti fel, a hangsugárzó membrán hangjait. De ezt a tölcsérhangzást is csak évekkel később (!) találta ki…Pedig ha előbb a szája elé kapta volna a kezét, hogy tölcsérbe- üvöltsön…na de ne szaladjunk annyira a sztorival…
A tölcsért úgy képzeld el, mint amikor a kezeddel erősíted az üvöltözésed hangját a kezed előtt. (Ha sokáig csinálod, elmegy a hangod, és így a tölcsérhangzás megszűnik, és jöhet a Strepsils
A zenészek felvételeit az 1890-es évektől kezdve próbálta az elektronika iránt érdeklődő Emberiség felvenni. Bár… már a fonográf is ennek teljes értékű eszköze volt. 1892-ben felbukkantak a lapos (acetát-anyagú, más gyártóknál pedig pala) hanglemezek is, ezután már a fonográfnak csak a hangfelvételek készítésénél maradt hely leginkább. Amikor az elektromosság alapjait már többé-kevésbé jól ismertük, jött egy fószer, aki azt merte mondani, hogy a mágnesességgel még hangot is lehet rögzíteni…hmmm…Akkoriban ez érdekes feltevés volt, de Valdemar Poulsen 1902-ben szabadalmaztatta a dolgot, és ez volt a drótfelvevő.
Az elve: egy dobról egy másikra áttekercselt acélhuzal, mágneses téren halad keresztül, amit a hanghullámokkal elektromosan hoznak létre. Így az acélhuzal, ha jó minőségű és speciális anyagból, erre a célra készült, akkor a drót felmágneseződött, és az információ meg is maradt a dróton. Maradéktalanul visszahívható volt az információ, és újból lejátszható. Lényegében ezzel egy majd’ 100 évig tartó diadalútját kezdte az információ rögzítése, mágneses úton. (milyen jól is tette, ugye) A nagyon fontos számítástechnikai információkat egyes helyeken még MA is mágneses formában, tárolják !!
Ennek a rögzítésnek volt módosulata az ezt követő szalagos magnó, (először egy sávon majd a sztereó szabvány bevezetésével a többsávosak), aztán a Compact Cassette )azaz a magnókazetta, majd az optikai hang és információrögzítések is elérkeztek, így a CD és a DVD is.
Az első elektronikus zenék lényegében a múlt század elején már léteztek és nem csak mint periférián tengődő „ritmikus zörej” létezett (ezt egy kedves rokonom használt a kedvenc zenéinkre degradálásként, amin utólag jókat röhögök mindig…:D), hanem már a korai fejlesztésekben is létjogosult zenei irányzatként tört előre. Az első teljesen elektronikus zenei hangszerként mértékadó források, egy 18m hosszú monstrumot, az Edison dinamókkal, telefonzsinóron hangot továbbító, TeleHarmonium, vagy más néven a TelHarmonium nevű eszközt határoznak meg.
Ez egy 1897-es találmány volt. A korai elektromos technológiák fejletlenségét mutatja a hangszer hét tonnás súlya, és a tehervagonnyi (!) mérete… Ehhez képest egy asztalon elférő több millió hangszínezetet kifejezni képes modern szintetizátor, vagy egy USB adathordozón elférő teljes értékű stúdió-szoftver, amikkel előre beállított hangmintákból össze lehet tenni egy komplett zeneszámot, több hangszer tekintetében…úgy hiszem, látható a különbség.
Leon Tyeremin is megjárt egy érdekes utat a zeneadó kütyük terén, az ő nevét a teremin viselte, ami egy ténylegesen, és könnyen kezelhető elektromos hangszer volt., ami gesztusokkal (!)volt „irányítható”, a hangszert meg sem kellett érinteni. (Hol van még a Különvélemény című film, ettől az orosz találmánytól, időben (!) Egy korai szintetizátor… szinte hihetetlen...mindenesetre, 1919-20 körül járunk, a lenini orosz időkben…
Így aztán ezek a jóféle, és felettébb érdekes elektromos kütyük befészkelték magukat még ismert zeneszerzők komponálásába is, mert volt, aki bátor módon, a hangszeres zene megkérdőjelezhetetlen szépsége mellett, ezt az új zenei műfajt is birtokolni és művelni akarták.
Sok műfaj, mint a komolyzene,majd az éledő pop és rock is felhasználta ezeket a ma már kicsit megmosolygott, de szívet melengetően régiség-hangszereket, és ezekkel hoztak létre új hangzásokat és szép átfedéseket az elektronikus, és a hangszeres zene közt.ingyenesen, díjtalanul, költségmentesen, térítésmentesen, grátisz, fizetés nélkül, díjmentesen
|