A HIFI szabvány gyorsan kialakította a maga sztenderdjeit, a hanghordozók és más eszközök, szabványok terén, és a mikrobarázdás lemezek közt megjelent egy igazi kuriózum, a manapság már csak horrorisztikus összegekért megvásárolható quadrofon lemez (SQ quadró) , ami 4 különálló hangcsatornát helyezett el a hangképben. Ki más mint a Pink Floyd együttes, sikerrel vette ezt az akadályt és a mai napig kritikusok szerint is egyik legjobb albumukat, a Dark Side Of The Moon-t adták ki ilyen anyagként is. Akkor ők már (’73-at írunk, hölgyeim és uraim!!) quadróban adtak koncerteket is, egyedülállóként a világon, amit később a U2, a Genesis, követett még. Quadró lemezt csak ritka kuriózumként lelhetünk fel, tulajdonosaik féltve őrzött kincsei ezek az anyagok. Ugyanúgy lejátszhatóak voltak hagyományos lemezjátszón is, mert a plusz két csatorna jele, a meglevő kettőre lett „ráültetve”, így normál esetben csak sztereó hangot hallhatunk, quadró-dekóderekkel (mátrix, SQ) pedig a négy csatorna varázsos hangzása is terítékre kerül.
E pompás kis kitérő mellett elkezdtek terjedni a magnetofon nevű készülékek is.
3 fajtájuk volt, és szintén nagyon sikeres éveket, évtizedeket tudhatnak magukénak:
-
szalagos (orsós)
-
compact cassette
-
mikro cassette rendszerűek
A stúdiókban mai napig használják őket, de a digitális technika itt már rálépett a „himbilimbire”, mert képes több funkciót ellátni, és több szolgáltatást nyújtani, mint a hagyományos, analóg felvételi technika. A magnetofon technika a 50-es,60-as,70-es években a különféle zenekaroknak nagy segítséget jelentett egy jó minőségű TASCAM, REVOX, vagy ezekkel egyenértékű más, több sávon felvételt készíteni tudó magnófelvevő, mert így nem kellett hangszerenként felvenni az anyagot, hanem a zenekar egyszerre is felvehette az anyag egy részét…Amikor legalábbis „konzerv-anyagról” volt szó. Bár ez egy Jean-Michelle Jarre-t, egy Vangelist, és Tangerine Dream-et, egy Pink Floyd-ot, egy Koto-t módfelett semmilyen szinten nem érdekelte, mert nagy ívben tettek a megszerezhető eszközökre, ŐK SAJÁT MAGUK KONSTRUÁLTÁK ESZKÖZEIKET, mivel igen nagy elektronikai, és zenei tapasztalattal rendelkeztek, nem kevés közülük elektromérnökként kezdett neki házi „hangcsiholóhelyének” eszközpark kialakításába. A szintetizátoros hangok nagy varázslója, Bob Moog volt, akinek szintetizátorai vilghíressé tették az elektronikus zenei hangzást. Ő egy régiséget, aminek hangja korszerű maradhatott a fejlesztéseknek köszönhetően) a theremint kezdte sorozatban gyártani, és ebből alakult ki a saját gyártású egyedi hangú Moog sorozat. Ezekről és ennek a korszaknak a nagy zenegyártó eszközeiről, a Technikai Kütyűk aloldalon talász bővebb infókat.
|