A dj (disc jokey) felbukkanása nemcsak az elektronikus zenében jött elő, hanem minden stílust felölel. A rádiózás hőskorában nevezték el disc jokey-nak azaz lemezt-lovaglónak a műsorvezetőt, mert annak idején a múlt század elején bizony még nem voltak kőbe vésett standardjai a műsorvezetésnek, csak etikai irányelvek.
Így aztán a műsorvezetőnek értenie kellett a technikához is, elég rendesen, és ő rakta fel az aktuális zenéket a technikus pedig az adásért, és a stúdió technikai eszközeinek rendelkezésre állásáért felelt. Miután egy-egy rádióműsor nagy sláger lett és a hallgatóság kegyeibe vette, sőt bálványozta a mindig új, mindig friss zenei csemegéket nyújtó dj munkáját, ezt idővel egy kiugrással fejelték meg; a stúdióból kihozták a dj-t, a közönség elé, a klubokba. Akkoriban teadélutánoknak és más elnevezéseknek örvendtek a fiatalok és zeneszeretők összejövetelei, ahol nagy általánosságban a trend az volt, hogy zenekart (esetleg zenekarokat) hívtak, és élőben ment a mulatatása az egybegyűlteknek. Ezen nagyot csavarintott az új trend: hozzuk el a dj-t a stúdióból közénk!
Ez… igen sikeres húzás lett, és a zenével kapcsolatos komplett iparág szövődött köré. Merem megkockáztatni, hogy a digitális zene korszakban, talán ennek a régi-régi húzásnak köszönhető, hogy még nem halt ki a bakelit lemezek használata… ugyanis egy vérbeli dj, tényleg korongokat pörget, nem pedig cd-t, vagy mp3-akat… valahogy az utóbbiaknak nincs meg a „lemez-lovász” érzése, bár a hangzáshoz vájtfüllel értőknek jól eshet egy tiszta hangzás. Szóval, visszatérve a régi bulikhoz, hirtelen óriási divat lett klubokat nyitni és dj-kel szórakoztatni a nagyérdeműt, így az első generációs nagy dj- nevek, igazából valamelyik nagy rádióadóhoz köthetőek, mint pl. az RCA, OMF, BBC és társaik. Innen indultak külsős munkáikra az első dj-k. Az akkor klubok horrorisztikus bevételeket könyvelhettek el, az újdonság varázsát beépítve a köztudatba. Ilyen klub volt New York-ban az 54, nagyon nagy kort megért Londonban a Twilo, és Ibizán pl. a modernebb korokban komplett iparág, a vendéglátásuk is dj klubbokra épül. (Space, Cafe Del Mar, stb)
Említenünk kell még egy külön lemez zsonglőr dolgot, a scratch-elést is. Ez a rossznyelvek szerint egy rossz mozdulatból lemezről levert lejátszó kar hangzását okolja csak, mindenesetre volt aki ezt reprodukálni akarta, és elkezdte kézzel a lemezt előre hátra tekerni, és így hasznosítani a barázdák hangzását…Nos, ma elmondhatjuk, hogy magyar dj-ink világszinten is elismert minőségben művelik ezt a dolgot, és ez sem lehetne meg a dj-zés fogalma nélkül.
Ahogy hallhatod a honi rádiókban (az egyébként hétvégén klubokban fellépő dj-ket), érezheted…hogy a disc jokey nélkül nem lenne teljes az elektronikus zene fogalma, manapság.
|